حکاکی شرف شمس

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که منظور از حکاکی شرف شمس چیست و چه رازهایی در ارتباط با آن وجود دارد. ممکن است شما نیز تاکنون افراد زیادی را در اطراف خود دیده باشید که در دستشان انگشتری داشته باشند که با سنگ عقیق زرد رنگ تزیین شده باشد.

شاید در این لحظه شما نیز جذب زیبایی این انگشتر شده باشید، و یا از خود پرسیده باشید که خواص سنگ شرف الشمس چیست؟ با توجه به روایات و داستان های موجود راز هایی در ارتباط با این انگشتر وجود دارد که هر ساله 19 فروردین را به حکاکی آن اختصاص می دهند.

بسیاری از بزرگان دین این نوع از انگشتر را بسیار با ارزش دانسته و روایت های زیادی در ارتباط با آن وجود دارد. از طرفی حکاکی شرف شمس نیز یکی از مواردی است که بسیاری از افراد علاقه مند سوالاتی در ارتباط با آن دارند.

سنگ شرف الشمس چیست؟

در ابتدا لازم است بدانید که شرف الشمس سنگی زرد رنگ است که آقایان آن را در ساخت انگشتر و خانم ها نیز در ساخت انواع زیورآلات از آن استفاده می کنند. در ارتباط با این سنگ راز هایی وجود دارد که باعث شده بسیاری از افزاد علاقه بسیاری به استفاده از این انگشتر و سنگ داشته باشند.

علاوه بر آن حکاکی شرف شمس نیز از جمله مواردی است که افراد زیادی به دنبال آن بوده و هر ساله سنگ های زیادی این نوع حکاکی را به خود می بینند. برخی از افراد عقیده دارند که اگر در هنگام سفر از این انگشتر استفاده شود موجب دور شدن بلاها خواهد شد. برخی دیگر نیز آن را موجب افزایش رزق و روزی می دانند.

همچنین برخی از افراد این اعتقاد را دارند که افرادی که این انگشتر را در دست می کنند بیشتر به برآورده شدن آرزوها و رسیدن به خواسته های خود نزدیک می شوند و از انواع بیماری های روحی و جسمی در امان می باشند.

 

راز های شرف الشمس و حکاکی آن

استفاده از این انگشتر به زمان های بسیار دور برمی گردد. این سنگ قیمتی علاوه بر زیبایی ظاهری خیره کننده از نظر اعتقادی نیز بسیار مورد توجه می باشد. شاید یکی از دلایل اساسی در محبوبیت این انگشتر حکاکی شرف شمس باشد که ریشه آن مربوط به زمان های گذشته بوده و به دوره اسلام مربوط می شود.

از دلایل اصلی در محبوبیت این انگشتر مربوط به حرز شرف الشمس می باشد که بر روی این سنگ حکاکی شده و بر اساس روایات موجود هر کسی این انگشتر و این حرز را نزد خود داشته باشد از تمامی بلاها در امان خواهد بود.

رمز گشایی از حرز انگشتر شرف شمس

بسیاری از افراد به دنبال راهی برای رمز گشایی از حرز انگشتر شرف الشمس هستند. بر اساس روایات موجود در 19 فروردین هر سال خورشید در مکانی قرار می گیرد که منجر می شود تعادل بین شب و روز بر قرار شود. بر اساس روایات موجود خورشید در این شب از تمامی ستاره های موجود تسلط بیشتری بر زمین داشته و بسیاری از سخنان موجود درباره این سنگ به این روایات مربوط می شود.

یکی از آداب و رسوم مرتبط با این سنگ حکاکی شرف شمس می باشد که این حکاکی بر روی نگین زرد رنگ این انگشتر ها انجام می شود. اگر فرد نیز در نظر دارد تا از این سنگ حداکثر بهره مندی را داشته باشد باید تمامی قوانین و آداب و رسوم مربوط به آن را رعایت نماید.

دعاهایی که بر روی سنگ شرف شمس نوشته می شود به طور کلی در بردارنده موارد زیر است:

  • نور
  • مومن
  • رحم
  • جمیل
  • الله

یکی از موضوعات مهم این اسن است که حکاکی تمامی این موارد بر روی سنگ می تواند سخت و یا گاها غیر ممکن باشد به همین دلیل از اختصار آن ها استفاده می شود. از همین رو است که در برخی از موارد معمولا حروف ن، م، ر، ج و ا در حکاکی شرف شمس مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در کنار این موارد 8 حرف دیگر نیز وجود دارد که این حروف نیز تورات و انجیل را شامل می شوند.

نشانه های حکاکی شرف شمس به چه معناست؟

خواص سنگ شرف الشمس

یکی از موضوعاتی که افراد در مورد آن سوالاتی را مطرح می کنند مربوط به خواص سنگ شرف الشمس می باشد. همانطور که در بخش های قبلی این مقاله به آن اشاره شد در ارتباط با خواص این سنگ داستان ها و روایات بسیاری وجود دارد که از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش رزق و روزی
  • خیر و روزی برای فرزندان
  • برآورده شدن آرزو ها و اهداف
  • ایمن ماندن در سفر و دور کردن بلا ها و بدی ها
  • ایجاد آرامش خیال و در امان ماندن از چشم زخم

معنای دعا و حرز انگشتر شرف شمس

پس از حکاکی شرف شمس یکی از موعات مهم این است که پی ببریم معنای دعا و حرز موجود بر روی این سنگ چه می باشد. لازم است بدانید که حرز نوشته شده بر روی این سنگ از دسته دعا های غریبه می باشد و از همین جهت معنی دقیق اشکال و حروف آن بر همگان روشن نخواهد بود.

به طور کلی اما خاصیت سنگ شرف الشمس را می توان به کلمات و حروفی که بر روی آن نوشته می شود نسبت داد. روایات زیادی در ارتباط با حرز این سنگ وجود دارد که می توان گفت مهم ترین و محتمل ترین گزینه ممکن به صورت زیر است:

13 حرف که بر روی سنگ زرد رنگ حک می شود

5 حرف از قرآن کریم

4 حرف از تورات

4 حرف از انجیل

تمامی این حروف به حروف ابجد نوشته می شوند. برخی دیگر از افراد بر این باورند که حکاکی شرف شمس در اصفهان که از دیر باز نیز وجود داشته است و امضاء رمزی حضرت علی می باشد.

نکات مهم در ارتباط با حرز شرف شمس

در زمان حکاکی شرف شمس و نوشتن حروف بر روی سنگ عقیق باید تمامی آداب و رسوم مرتبط با آن رعایت شود. از جمله آداب بسیار مهمی که نیاز است رعایت شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آداب عمومی تمامی اذکار که شامل طهارت، توجه و غیره می باشد.
  • نوشتن حرز انگشتر شرف الشمس در زمان مشخص و معنی که در روایات به آن اشاره شده.
  • حتما از سمت راست شروع به نوشتن شود.
  • نباید خطوط دوباره کشیده شوند.
  • خطوط ابتدا و انتهای ستاره نباید یکدیگر را قطع کنند.
  • اندازه الف های نوشته شده یکسان باشد.
  • حتما در زمان حکاکی از گلاب و زعفران بر روی سنگ استفاده شود.

اگر حکاکی شرف شمس را به جای سنگ بر روی کاغذ نوشتید نباید آن را به کسی نشان دهید و در آخرین چهار شنبه سال آن را به آب روان بسپارید.

 

اصول حکاکی شرف شمس

نکات مهم در زمان حکاکی حرز شرف الشمس

در هنگام حکاکی شرف شمس باید موارد مهمی رعایت گردد. بر اساس تفاسیر و روایاتی که از علامه عاملی در دسترس می باشد، در زمان حکاکی باید نکات زیر به طور کامل رعایت گردد:

  • در ابتدا باید ستاره از سمت راست و بدون برداشتن قلم از روی سنگ حکاکی شود.
  • نباید هیچ یک از خطور موجود دوبار بر روی یک دیگر خطاطی شوند.
  • سه الفی که در خطاطی کشده می شود باید با یک خط راست که یکدیگر را بپوشانند طراحی شوند.
  • نباید حرف واو به صورت کج حک شود.
  • حتما توجه داشته باشید که حرف ه بر روی سنگ حک گردد.
  • حرف میم باید کاملا به صورت توپر بوده و بدون دم رسم گردد.
  • نردبان سه پایه نیز باید حتما طراحی گردد.

همانطور که مشاهده نمودید حکاکی حرز این سنگ آدام و رسوم خاص خود را داشته که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به موارد موجود این سنگ طرفداران زیادی داشته که برای تهیه آن می توانید از مجموعه رادسام گالری استفاده نمایید.

احادیث موجود برای انگشتر شرف شمس

همانطور که در بخش های قبلی این مقاله نیز به آن اشاره شد خواص سنگ شرف شمس از نظر ائمه پنهان نبوده و همواره بر آن تاکید داشته اند. برای مثال می توان به موارد زیر اشاره نمود:

امام موسی کاظم: انگشتر زرد رنگ در دست خود کنید تا منجر به آسانی شده و دشواری در راه نداشته باشید.

پیامبر اسلام: هر شخصی که از عقیق های زرد و سفید استفاده کند جز خیر و برکت برای خود و خانواده چیزی نخواهد دید.

همچنین در روایات دیگری از پیامبر در ارتباط با این سنگ عقیق و حکاکی شرف شمس آمده است که:

مادامی که فرد انگشتر عقیق در دست داشته باشد اندوهی به آن نمی رسد.

هر کس که انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش برآورده می شود.

همچنین در روایاتی از امام صادق آمده است که:

انگشتر عقیق باعث ایمنی در سفر می شود. از انگشتر عقیق استفاده کنید زیرا که مبارک است و صاحب آن عاقبت به خیر می شود.