معروف ترین تابلوهای هنری در جهان کدامند؟

معرفی معروف ترین تابلو های هنری در جهان

تابلوهای هنری ، ساخته و پرداخته ذهنی خلاق است که با رنگ و نقش بر روی یک لوح سفید به نمایش گذاشته می شود. در جهان آنچه دنیای هنر را در میان همه اقشار با هر نوع سلیقه و تفکری ، مورد پذیرش و پسندیده قرار می دهد ، همین آمیختگی هنر نقاشی با حس آمیزی و آرامش نهفته در آن می باشد.

در طول تاریخ نقاشان بسیاری وارد عرصه هنری شدند و آثار زیادی نیز از خود به جای گذاشتند، اما در این میان برخی از تابلوها هستند که بخاطر ویژگی هایی چون ابتکار خلاق، انتقال محتوا، برخورداری از مفاهیم انتزاعی و… صاحب شهرت و نمادی برای ارزشگذاری شده اند.

در این مقاله قصد داریم علاوه بر بیان ویژگی های هنر نقاشی، معروف ترین تابلوهای هنری جهان را معرفی نماییم و در خصوص امتیازات و ویژگی های ارزنده آنها صحبت کنیم.

یکی از مجموعه های هنری بسیار توانا که در زمینه معرفی و حفظ آثار و تابلوهای نقاشی فعالیت دارد، مجموعه رادسام گالری می باشد ، که نقش خود را جهت ارتقاء سطح کیفی هنر نقاشی به کارآموزان و هنرجویان خود به نحو احسن ایفا نموده است.

در عصر امروز و با گسترش فضاهای متعدد هنری لازم است تا سایر هنرمندان و نقاشان با ویژگی های ارزشمند هنر نقاشی و نیز خصوصیات ارزشمندی که تابلوهای هنری مشهور جهان دارند بیشتر آشنا گردند و رادسام گالری این رسالت را بر عهده گرفته است.

مهم ترین شاخصه های یک تابلوی هنری ارزنده

  • بهره مندی از فضا

ابتدا اینکه یک نقاشی باید تمامی عناصر را بطور هم زمان در یک نگاه در طرح خود پیاده نماید. در این قالب، گاه شاهد هستیم که تصویری از یک مرد و یا یک بانو به صورت پرتره کشیده می شود. یا مثلا یک ظرف میوه در نقاشی نقاش به تصویر کشیده شده باشد.

استفاده از رنگ به کار بردن طیف مختلف و متفاوت رنگ ها در یک تابلوی نقاشی یکی دیگر از خصوصیات یک تابلوی فاخر است. در نقاشی از مناطر طبیعت، معمولا این بازی با رنگها بیشتر خود را نشان می دهد که اگر در کنار آن از تصاویر عناصری مانند یک حیوان و یا تصویر یک انسان استفاده شود قطعا بسیار زیباتر و تعدد رنگها در آن بیشتر خواهد شد.

  • نسبت بُعد و مقیاس

نسبت بُعد و مقیاس در یک تابلوی نقاشی ویژه، حتما هریک از عناصر باید به اندازه حقیقی خود در عالم واقع داخل بوم کشیده شوند و نه کوچکتر و یا بزرگتر.

تطابق با واقعیت حتما باید سعی شود یکایک عناصر نقاشی شده در یک تابلوی هنری، کاملا مطابق با واقعیت باشند و حداکثر شباهت را با عالم واقع داشته باشند.

اگر قرار باشد متکی به این امر بایم که هنر نقاشی همراه با آیتم های اصلی از آثار هنرمندان مشهور جهان به دوستداران هنر آموخته شود، قطع به یقین می توان گفت که رادسام گالری این روش را در راس آموزش های خود قرار داده است.

ویژگی های بارز تابلوی مونالیزا مشهورین تابلو های نقاشی

تمامی کسانی که تا حدودی با هنر نقاشی آشنا هستند می دانند که از جمله تابلوهای هنری مشهور جهان اختصاص به هنرمندی نام آور با نام لئوناردو داوینچی دارد که در قرن پانزدهم شاهکار فوق العاده زیبا و در عین ماندگاری را از خود به یادگار گذاشته است.

تابلوی مشهور مونالیزا بخاطر لبخند پر معنا و به تعبیری مرموز، جزء تاثیرگذارترین پرتره در طول تاریخ معرفی شده است.

شاید داوینچی زمانی که مشغول به ثبت این اثر هنری بود هرگز تصور نمی کرد که در حال خلق چه نقاشی اثرگذاری است و شاید کسی نمی داند که هدف از داوینچی از خلق این اثر هنرمندانه، انتقال چه مفاهیمی بوده و چه مطالبی را در قالب این پرتره در حال واگویه کردن بوده است.

این تابلو که لبخند مونالیزه را با عنوان لبخند ژگوند شهرت داده است، مربوط به پرتره یک بانوی جوان از خانواده ای بسیار سرشناس و معروف در ایتالیا بوده است. لیزا دل جوکوندو یا همان مونالیزای معروف، در تصویر پر ابهامی که در این نقاشی از خود نشان داده، ذهن هر بیننده ای را به تفکر و زبان هر مخاطبی را به تحسین این اثر و خالق آن وادار می کند.

تاکنون مقالات و کتابهای زیادی از این تابلو در میان هزاران تابلوهای هنری نوشته شده است که در صدد تشریح و تحلیل آن برخواسته اند. هم اکنون این تابلو در موزه لوبر پاردیس نگهداری می شود و هیچ قیمتی روی آن گذاشته نمی شود.

آشنایی با چند تابلوی هنری معروف جهان

گاه شاهد نقاشی هایی هستیم که در یک صفحه چند رویداد کنار هم جمع شدنه اند، مثلا تصویر یک فرد در کنار ظرف میوه و یا یک بخش از طبیعت کشیده می شود و یا یک وقت از زمان مثل غروب و یا صبحگاه را به کمک غروب و طلوع خورشید نقاشی می کنند. در تمامی این تقسیم بندی عناصری که به یکباره در کنار هم ترسیم شده اند بدون شک حرفی برای گفتن نهفته است.

اکنون می خواهیم با چند نمونه بسیار معروف از تابلوهای هنری که بعد از تابلوی مونالیزا شهرتی جهانی دارند آشنا شویم.

  • موج نهم از آیوازو فسکی

تابلو موج نهم از آیوازو فسکی

موج نهم یک شاهکار واقعی از آیوازو فسکی است که در غالب تکنیک نقاشی بیانگر تلاش عده ای برای نجات یافتن از دل یک طوفان سهمگین در دریا را نمایش می دهد. هم اکنون گالری لندن محل نگهداری از این تابلوی زیباست.

  • گاری علوفه

گاری علوفه که از جمله بزرگترین تابلوهای نقاشی بریتانیایی محسوب می شود برای اولین بار در آکادمی سلطنتی بریتانیا در سال 1381 به نمایش گذاشته شد.

  • برج بابل پیتر بروگل

برج بابل یکی از مشهور ترین نقاشی‌ های پیتر بروگل بزرگ است. در قسمتی از کتاب مقدس درباره برج بابل اینطور آمده که این برج را انسان برای رسیدن به بهشت ساخته است.

بروگل در تابلوی هنرمندانه خود سعی داشته تا طاق های بیشمار و معماری ی نظیر این برج را به تصویر بکشد. در حال حاضر موزه کانستیستوریس وین محل نگهداری این اثر با ارزش از می باشد.

دو اثر هنری از تابلوهای هنری بسیار مشهور از یک هنرمند هلندی

یک هنرمند قطعا بخش زیادی از تمرکز نقاش را در پیاده نمودن طرح بر روی تابلوی خود صرف می کند. دقت و مهارت در نقاشی از جمله شاخصه های اصلی یک نقاشی هنرمندانه است که اگر با مفهوم و محتوا همراه باشد قطعا نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.

مفاهیمی که وارد هنر نقاشی می شوند گاه بالقوه در دل هنر نقاشی نهفته هستند و گاهی نیز مفاهیمی انتزاعی هستند. بطور مثال با توجه به اتفاقات مهم همان روز در زبان هنر نقاشی مطرح می شوند. و گاهی گویای یک نوع تشکر و یا اعتراض و یا نمادی از یک احساس درونی هستند.

اکنون در خصوص آثار خلاقانه یک هنرمند مشهور هلندی با نام ونسان ونگوک در سده 20 میلادی صحبت می کنیم.

  • شب پر ستاره

تابلو شب پر ستاره

 یکی از اثار این نقاش معروف هلندی است. بدون اغراق این اثر هنری سعی داشته با به کاگیری هنر رنگ ها تابلوهای هنری زیادی را به چالش بکشد.

علاوه بر برجستگی های ظاهری این اثر، بسیاری از تحلیل گران نقاشی معتقد هستند که داستانی افسانه ای در دل این نقاشی پنهان شده و شاید راز آلود بودن این اثر بدین خاطر باشد که ون گوگ آن را در یک بیمارستانی نپروانی کشیده است. هم اکنون تابلوی شب پر ستاره در موزه هنرهای معاصر نیویورک نگهداری می شود.

  • گل های آفتابگردان

مشخصات تابلو گل های آفتابگردان

گل های آفتابگردان نام یکی دیگر از مجموعه تابلوهای هنری جهان است که اثر دیگری از ون گوگ می باشد. این اثر در هفت نسخه از مشابه همین طرح کشیده شده است. در ادبیات هلند گل آفتابگردان را نماد فداکاری، تعهد و وفاداری می دانند که شاید هدف اصلی این نقاش هلندی در همین نماد آشکار شده باشد.

نقاشی های هنرمندانه برای اینکه ماندگاری بهتر یابد نیاز است تا یکایک شاخصه هایی که آن را شهرت بخشیده مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و به هنرمندان نسل های مختلف آموزش داده شود. از این رو آشنایی با معروف ترین تابلوهای هنری و تابلو سنگی جهان کمک می کند تا این هنر اصیل و تاریخی جهانی روز به روز گسترده تر گردید و راز های جدیدی را برای هنرجویان تازه بازگو نماید.

آشنایی با نقاشی های معروفی چون تابلوی مونالیزا ، تابلوی شب پرستاره و تابلوهای پر استقبالی از این نمونه ها کمک می کند تا دنیای هنر وارد عرصه های نوین و انتقال تجربه به آیندگان گردد.

از این رو، رادسام گالری سعی داشته به عنوان یکی از حمایتگران عرصه هنر نقاشی نقش و مسولیت خطیری را که در آموزش و انتقال مفاهیم هنری دارد، با آموزش به سایر علاقه مندان این هنر، به نحو احسن ایفا نماید.